musicandlyrix

Fraser Island

Resor, }

Fraser Island 21-23 Maj. 

Fraser Island är en enorm sandö som ligger några timmar norr om Brisbane. På ön växer bland annat regnskog, den enda som växer på enbart sand. 
Det är ett av Australiens största turistmål tror jag. Åtminstone hos backpackerna. Det man gör på ön är att man kör omkring i 4x4-bilar till olika ställen. 
Vi hade bokat en tag-along tur så vi var tillsammans med en hel del andra människor. 


Första dagen delades vi först upp i bilarna. Alla som är över 21 och vill testa på att köra fyrhjulsdrift fick sitta i de bakre två bilarna och de som inte ville eller fick lov satt i första bilen som våran guide körde. 
Jag måste säga att jag var lite besviken på att jag inte var född tidigare. Dels för att jag hemskt gärna ville köra, och kanske delvis för att gruppen människor i första bilen innehöll sjukt mycket östrogen och det var ett enda kackel för mig. Det var en tjej som pratade konstant, en annan som satt i en hel halvtimma och tog kort på sig själv med sin mobil. Otroligt. 
Här är hon förresten. 


Första dagen åkte vi ett bra tag och vi besökte Lake McKenzie. Det var så otroligt vackert ställe. Vattnet var helt glasklart och botten var alldeles vit. 

Sedan åkte vi ner till ett ställe där man kunde läsa lite om ön, men tyvärr fanns det knappt någon tid för det eftersom guiden sa att vi skulle åka nästan direkt igen. 
Vi kom sedan till stället där vi skulle bo för dessa två nätterna. Vi fick rummen och sedan gjorde några i gruppen tillsammans med guiden, kvällens mat. Rumpstek och potatis. Inte mycket smak men man var så hungrig så man åt det man fick. 

Till maten bjöd baren på en liten drink och sedan kunde en brittisk kille övertala bartendern att ge oss gratis shots, så hela baren raddades upp med shotglas. 
Jag kände att jag hade en huvudvärk som ville bryta loss så jag gick och la mig redan vid halv tio. Molly var däremot ute länge och lyckades tillochmed tjäna pengar eftersom hon och en annan tjej vann en tävling då de kunde plocka upp en kartonbit med munnen från golvet om jag förstod det rätt. 

Nästa dag, den 22 maj, åt vi en av de äckligaste frukostarna någonsin. Chokladflingor, vitt bröd med nutella sylt och jordnötssmör. Så illa. Allt var sprängfyllt med socker och det fanns inget annat alternativ. Uscha. 

Men när frukosten var nere drog vi iväg till det första stoppet. Champagne pools. Hade väl förväntat mig lite mer men det var ändå jättefint!

Vi gick även till en lookout där vi såg hajar! Vi såg också en hel del stingrockor.  


Nästa stopp var vid ett vrak. Maheno wreck tror jag det hette. 


Där tog vi en hel del bilder, gjorde mänskliga pyramider bland annat. 


Efter lunchen så åkte vi till det jag väntat på mest. En creek som man kunde liksom flyta med i hela vägen ner till utloppet. Det var mycket kortare än vad jag trodde det skulle vara men det var riktigt härligt att flyta omkring där. 


Det var det som rymdes på den dagen. På kvällen var folk och festade igen men jag var inte så sugen på det så jag och ett par tyska tjejer och en finsk tjej bestämde oss för att sova istället. 

Den sista dagen åkte vi till Lake Wabby (?). Det var en sjö som låg vid enorma sanddynor så man kunde bara slänga sig och rulla rakt ner i vattnet. 


Tyvärr drabbades jag av förkylning ute på ön (första "sjukdomen" på resan!) så jag skippade att bada sista dagen. Men jag och den finska tjejen Johanna pratade en hel del och planerar nu en hike tillsammans i Lappland. Ser verkligen fram emot det! 



Kommentarer

  • Antonia säger:

    Jasså, när ska ni på hike i lappland då? :)

    Svar: I futurum! :)
    Their music and my lyrics.

    2015-06-09 | 18:23:30

Kommentera inlägget här: