musicandlyrix

Lifta ner mot Sydney

Resor, }

24-25 Januari

Efter att ha stannat hos Rick till lördagen den 24 januari så var det dags för oss att försöka ta oss ner till Sydney på något vis. Och ni vet hur vi fungerar. Vi gynnar inte riktigt kollektivtrafiken vad gäller tåg, buss etc. Lifta är mer våran grej.

Vi sov egentligen lite för länge imorse och kom inte iväg innan elvasnåret vilket kanske inte var det bästa med tanke på att drömplanen var att ta oss hela vägen på en dag.

Andra liften vi fick var en riktigt trevlig kille, Daniel, och han bodde i Goldcoast och han var tvungen att åka hem först och packa lite saker han skulle ha till sin campingtur han skulle ut på. Då fick vi låna handdukar och gick ner och badade vid Miami Beach. Fantastiska vågor! Livvakterna hade satt upp skyltar att man inte skulle bada men vi tog det jätteförsiktigt och stog så vågorna slog upp litegrann på oss. Sedan väntade ett par timmars bilfärd. Det kändes dock bara som kanske tio minuter. Vi hade en härlig biltur ihop och pratade om allt möjligt mellan himmel och jord.

Vi fick lift med fyra olika människor innan vi kom till ett ställe som kallas Coffs Harbour.
Det började bli lite mörkt och det kändes dumt att försöka lifta vidare så vi gick till några olika motels och frågade om vi kunde få jobba där för övernattning men det gick inte. Vi ville heller inte lägga ut hundra dollar på att sova där endast en natt så vi beslöt oss för att försöka gå ut från Coffs och eventuellt försöka sätta upp tältet någonstans där vi inte syntes så tydligt för att sedan ta ner det tidigt nästa morgon.
Påväg ut från Coffs så bestämde vi oss ändå för att eventuellt åka med en bil till ifall någon fick för sig att plocka upp oss. Men vi skulle aldrig hoppa in i en bil som vi kände oss osäkra i.

Efter att ha traskat en bit så stannar det en bil och i den sitter en kille som kan ta oss ca 45 minuter längre på vägen vilket passar oss perfekt då vi kan hålla lite utkik på vart man kan slå upp tältet.

Men nu när jag skriver detta så ligger jag faktiskt inte i tältet. Jag ligger i en superbekväm säng i ett hus som är hur modernt och snyggt som helst!
Han som plockade upp oss var i våran ålder och superexalterad över att han plockat upp två hitchhikers. Han visade oss runt i Numbacca som stället hette innan han bjöd in oss och vi sov över i hans hus där vi också träffade en av hans tio bröder samt hans föräldrar.
Hans mamma var lite orolig över oss och tyckte nog att vi var lite smått oansvariga med tanke på att det var såpass sent. Vi förstod henne till hundra procent, men det fanns inget bra ställe att stanna på där vi var och då tänkte vi att vi testar och ser om vi kan åka med en till. Och allt blev ju riktigt bra tillslut!

Stenar som folk målat på vid en strandpromenad i Numbacca. Eller heter det Nambucca?

Nästa morgon gick vi upp hyfsat tidigt och vi fick skjuts en liten bit så vi kom ut till själva highwayen och där stod vi i max tio minuter innan en man med ett riktigt brett leende stannade.
André, som han hette, undrade om vi möjligtvis skulle ner mot Sydney och det stämde bra! Vi hade en resa på ungefär sex timmar kvar att göra och med André kunde vi åka hela vägen till Newcastle vilket skulle betyda att vi bara hade drygt två timmar kvar.

André var en sjukt härlig person! Han undrade ifall vi ville se hans favoritställe på östkusten och sen ha lunch och bada efter det och det lät ju helt perfekt! Och vilken bra dag vi hade!

Hans favoritställe var Forster där vattnet verkligen var hur fint som helst!

Vi tog en promenad och tog lite "happy snaps" som han sa, innan vi åkte vidare och åt en jättegod lunch ihop. När vi skulle betala var han snabb och betalade allt åt oss också! Sjukt snäll!

När vi svalt lunchen drog vi vidare till en fantastiskt fin strand, Seal Cliffs, och badade och flöt med i de stora vågorna.
Eftersom han uppskattade vårt sällskap och inte ville att vi skulle behöva oroa oss angående tid och så vidare ner mot Central Coast, så ändrade han sina planer och körde oss hela vägen dit ner!

Han har även bjudit hem oss till honom efter vi kommer tillbaka från Nya Zeeland. Då ska han visa oss sin båt och så ska vi ta en tur ut på den. Det ska bli riktigt härligt!