musicandlyrix

Vänta lite nu

Alltiallo, Räddningstjänsten, }

Hej!
 
Nu har jag suttit i olika telefonsamtal ett bra tag. Jag har ringt både arbetsförmedlingen och Crj:s åkeri i Varberg.
 
Jag har försökt nu i ungefär en veckas tid att försöka få svar på hur det fungerar med att ta lastbilskörkort och hur mycket det kan tänkas kosta.
 
Arbetsförmedlingen gav svar på en hel del frågor och jag ringde sedan till kontoret här i Kinna för att höra hur stor chans jag hade att de ville betala kortet för mig. Helt plötsligt var det helt uteslutet eftersom jag i sådana fall måste ha varit arbetslös i minst 3 månader och ungefär helt utan hopp om något arbete. Saken är ju den att är man undersköterska så finns det ju alltid jobb, så ja, jag är väl ganska körd där. Får pröjsa mitt egna kort helt enkelt.
 
Jag ringde sedan ett åkeri i Varberg som erbjuder utbildningar, men saken är den att man kan inte ta lastbilskörkort innan man är 21, om man inte vill ta YKB-utbildning. Men om man påbörjar den innan man är 21 år så måste man gå en dubbelt så lång utbildning och man lär ändå inte hinna ta lastbilskortet innan man är 21 ändå.
 
Jag vill ha körkortet klart innan jag kommer in på SMO egentligen. De säger att det är så mycket smidigare och man behöver ju inte hålla på med massa körkortsteori samtidigt då ju.
 
 
Så nu har jag hamnat lite i kläm. Ska jag läsa utbildningen och ta kortet efteråt eller ska jag vänta tills jag blir 21 med att söka in?
 
Saken är den att jag är så sjukt taggad på att söka in, kan knappt vänta. Samtidigt är det kanske bra att få lite mer erfarenhet innan man påbörjar den utbildningen. Jag menar, jag är 19 bast. En liten tös typ.
 
En sak som var bra dock, det var att kostnaden för C-kortet (utan YKB - Yrkeskompetensbevis) som jag vill ta brukar gå på ungeför 22000 för folk och då är allt inräknat. En utbildning med YKB kostar runt 50000. Jag behöver ju inte YKB så den biten känns bättre iallafall. Blev ganska chockad när jag såg att det kunde kosta så mycket..!
 
När jag blir 20 kan jag börja övningsköra, så jag tänker att jag anmäler mig om ungefär ett år och börjar läsa teori och den biten. Vill inte tappa greppet nu!
 
 
Usch, detta var svårt.

Kommentarer


Kommentera inlägget här: