musicandlyrix

Hur en dag på brandstationen kan vara

Räddningstjänsten, Tankar om allt, }

Vilken dag!

Äntligen ser vi långt framåt!
På räddningstjänsten idag så har vi tagit ett kliv, vi har kommit så långt att vi har haft "riktiga" larm idag, med de exakta rollerna och allt som tillhör.

I min grupp hade vi först en bilolycka. Det var tre personer inblandade (två dockor, samt en brandman). En låg under bilen, en låg på motorhuven och en satt i passagerarsätet.

Ärligt talat så blev det kanska kaotiskt. Jag fick beordring av styrkeledaren att jag kunde hålla nacke på personen i bilen. När jag sätter mig där börjar bokstäverna i huvudet att hoppa hej vilt.

L - Livsfarligt läge

A - Andning

B - Andning

C - Cirkulation

D - Medvetande

E - Helkroppsundersökning

Käre värld, tänktänkTÄNK!
Äsh tänkte jag, ta det lugnt nu Salome, det är inte hela världen att det går fel denna gången, det är ju liksom ändå första gången vi ens gör något sånt här!
"Hur är det?" och "Vad har hänt?" lyckas iallafall komma ur min mun, och personen mumlar något ibland och är till och från vid medvetande. Jag vet inte hur länge jag satt där, men oj vad konstigt det kändes ändå. Orden i min mun tog slut, jag upprepade saker till de andra, bad dem kolla puls och andning stup i kvarten osv.

Till slut, när personen under bilen var borta, samt den på huven, så var det vi som skulle ta ur den jag höll i, alltså egentligen brandmannen Mattias.
Det var krångligt, men tillslut gick det! Pjuh, jag var svettig!



När vi sedan hade snack om hur det gått så såklart säger Mattias att det kunde kanske varit bra om jag hade presenterat mig för honom där när han satt i den krockade bilen.
Ash! Jag trodde han skulle glömma det tänkte jag, för jag kom på det efter fem minuters nackhållande, men då kunde jag ju inte börja om och säga: "Eh, jag heter förresten Salome och kommer från räddningstjänsten", nä, det hade varit lite pinsamt.. Men jaja.

Vi hade också en "lägenhetsbrand" där jag agerade styrkeledare. Jag tyckte la till en början att det gick rätt bra, men nej, det gick verkligen inte bra haha.. Jag lyckades beordra upp rökdykledaren upp på en balkong (sa till han att han skulle gå in från insidan huset, men det örat lyssnades antagligen inte på, men skitsamma!) och det är ju inte det bästa man kan göra om det skulle hända något med rökdykarna som var inne och letade efter kroppar..

Menmen. Vi har alla lärt oss massor idag! Verkligen massor! Längtar redan tills nästnästa onsdag! Riktigt jobbigt att det är lov emellan haha!

Snart kommer ett nytt inlägg om vad som hände efter den obligatoriska räddningstjänsttiden.

Kommentarer


Kommentera inlägget här: